2017. 05. 08.

PISA 2015 eredmények és tennivalók

Szíves tájékoztatásul közöljük olvasóinkkal, hogy az alábbi időpontban és témában egy ritka műfajú rendezvény – műhelybeszélgetés –  zajlott az OSZK főigazgatói tanácstermében. A meghívott vendégek és a HUNRA korábbi, valamint jelenlegi tisztségviselői között. A műhelybeszélgetés hangzó anyagát rögzítettük. Az elhangzottak rövidített, szerkesztett, írott változatát (emlékeztetőjét), május – június fordulóján tervezzük honlapunkon olvashatóvá tenni.

A Magyar Olvasástársaság szakmai műhelyvitája
2017. 05. 02. 14.00 és 17.00 között
Országos Széchényi Könyvtár V. emelet 516-os tanácsterem


2017. 05. 14.

Trollok és fjordok földjén

Norvég kortárs irodalom a Pest Megyei Könyvtárban

Egy könyvtárban mindig akadnak olyan könyvek, amelyek kevéssé kerülnek reflektorfénybe, pedig igazán értékes művek. Kiváló alkalom egy-egy író-olvasó találkozó, hogy a figyelmet ezekre a könyvekre irányítsuk. Ezért örültünk a lehetőségnek, hogy a Magyar Olvasástársaság támogatásával a norvég íróházaspár, MarteHuke és Tor EysteinØverås, a 24. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál vendégei Szentendrére, a Pest Megyei Könyvtárba látogathattak.

Néhány évvel ezelőtt tartottunk már tematikus napot a könyvtárban, mikor igen nagy érdeklődés mellett mutathattuk be a skandináv irodalom legjavát. Azonban most nyílt alkalom arra, hogy a norvég kortárs irodalom képviselői közül kettővel személyesen is megismerkedhessenek az olvasók. Marte és Tor egyéves kislányukkal érkezett könyvtárunkba, ahol egy délelőttöt töltöttek.

Norvég hangzó szöveggel igen ritkán találkozunk, ezért különös színt vitt a találkozóba a szerzők eredetiben elhangzó felolvasása, melyet a Norvégiában élő Kovács katáng Ferenc, és a szentendrei Móricz Zsigmond Gimnázium tanára, Bancsik Ágnes fordítók magyar nyelvű előadásában hallgathatott meg a közönség.

A jelenlévők érdeklődése és kérdései miatt a tervezettnél hosszabb ideig tartó találkozón esett szó pályájuk alakulásáról, a norvég kortárs irodalom helyzetéről, az állami támogatási rendszerről csakúgy, mint a költészethez és prózához való viszonyukról, s arról, hogy a skandináv krimi mellett más műfajok is figyelmet érdemelnek.

Számunkra, könyvtárosok számára külön öröm volt, hogy helyet adhattunk a rendezvénynek, hiszen a munkatársak között többen is vagyunk, akik – 20-25 évvel ezelőtt – az ELTE könyvtáros hallgatójaként tanulmányúton járhattunk Norvégiában. Szakmánkról való gondolkodásunkat biztosan meghatározzák az ott szerzett élmények, az ott látott könyvtárak. Azt gondoljuk, azok az érdeklődők, akik eljöttek és meghallgatták MarteHukét és Tor EysteinØveråst, olvasmányaikon keresztül majd maguk is betekintést nyerhetnek egy rendezett, visszafogott világ hétköznapjaiba.

Köszönjük az Olvasástársaságnak a szerzőkkel való - kötetlen és bensőséges - találkozás lehetőségét.

Péterfi Rita

A Norvégiában élő magyar író, költő, műfordító kapta a Cédrus Művészeti Alapítvány idei Napút Hetedhét-díját

http://www.hirado.hu/2017/04/24/kovacs-katang-ferenc-kapta-a-naput-hetedhet-dijat/


2017. 04. 22.

24. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál: programajánló

könyvfesztivalAz immáron 24. alkalommal megrendezésre kerülő Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál a nemzetközi könyves világ jegyzett eseménye, a térség meghatározó szakmai és kulturális fóruma. A Fesztivál a Millenárison, igényes környezetben, könnyen megközelíthető, központi helyen,korszerű kiállítóterekkel  és változatos programokkal várja a látogatóit. A rendezvény weboldala: 

http://www.konyvfesztival.com/2017/kiallitoknak/index_magyar.html

 

A könyvfesztivál gyermek-és ifjúsági programjairól az alábbi linkre kattintva lehet tájékozódni.

http://www.konyvfesztival.com/2017/kozonsegnek/public/upload/files/gyerekprogramok0326.pdf

 

liracsucsA XXIV. Budapesti Könyvfesztiválon megrendezésre kerülő I. Líracsúcs Versfesztivál olyan kérdésekre keresi a választ, minthogy miért van szükség verseskötetekre az internetes megosztás korában, vagy hogy egyáltalán kik írnak manapság verseket. Arra, hogy miért olvasunk verseket, mindenkinek van válasza. Az már nehezebben megfogható kérdés, hogy vajon miért van szükség verseskönyvekre az internetes megosztás korában, és kik írnak manapság verseket – ez a témája a Líracsúcsnak, az első magyarországi költészeti stand programjának az április 21. és 23. között megrendezésre kerülő XXVI. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon.

http://www.litera.hu/hirek/az-i-liracsucs-versfesztival-programja

 

 


2017. 04. 25.

Marte Huke


2017. 04. 18.

MARTA HUKE norvég költő, író a Magyar Olvasástársaság vendége

A mai skandináv irodalom egyik legismertebb alakja a XXIV. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválra érkezik Budapestre a Magyar Írószövetség és a új kötetének fordítója, Kovács katáng Ferenc vendégeként.


2017. 04. 18.

HUNRA-tagok előadásai a megyei Pedagógiai Oktatási Központokban az Oktatási Hivatallal együttműködésben 11.

Zalaegerszegi Pedagógiai Oktatási Központ

2017. május 23. 14.00 - 15.30

Zalaegerszegi Pedagógiai Oktatási Központ
(Zalaegerszeg, Kinizsi u. 74. 29-es terem)

Olvasás és lelki egészség

Dr. Béres Judit egyetemi adjunktus, biblioterápia szakfelelős
Pécsi Tudományegyetem KPVK Kultúra-, Könyvtár- és Társadalomtudományi Intézet

Az olvasás egyike azon kreatív tevékenységeknek, amelyek magasabban szervezetté teszik az emberi személyiséget, vagyis egyszerre tölt be lelki zavarokat megelőző, egészségvédelmi és fejlesztő funkciót. Olvasmányaink azzal nyújthatnak segítséget szellemi-lelki jóllétünk megtalálásához és védelméhez, hogy támpontokat adnak érzéseink azonosításához, a viselkedésünkre való rálátáshoz, önmagunk és a világ jobb megismeréséhez és megértéséhez.

Az előadásban bemutatott konkrét példák, jó gyakorlatok egy-egy lehetséges, bevált megközelítést képviselnek az olvasásnépszerűsítés, olvasásfejlesztés és az irodalomterápia rendkívül gazdag, változatos, folyamatosan alakuló terepén. A fókuszban – mindegy, hogy a kisgyermek olvasóvá neveléséről, a kritikai gondolkodásról, az élő könyvtárról vagy irodalomterápiás csoportokról van-e szó – végső soron mindig az olvasás kontextusában születő önismereti és társas élmény, illetve az ennek hatására létrejövő személyiségfejlődés és életminőség-változás áll.


2017. 04. 18.

HUNRA-tagok előadásai a megyei Pedagógiai Oktatási Központokban az Oktatási Hivatallal együttműködésben 10.

Zalaegerszegi Pedagógiai Oktatási Központ

2017. május 4. 14.00 - 15.30

ELTE Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ, konferenciaterem
(9700 Szombathely, Károlyi Gáspár tér 4.)

Az olvasástól az élőszóig, avagy az élőszótól a szövegértésig

Kovács Marianna, könyvtárigazgató, gyermekkönyvtáros, mesemondó, a Magyar mesemondó és Szövegfolklór Egyesület elnöke  
Hamvas Béla Városi Könyvtár, Százhalombatta

Vallom, hogy a hagyományok, népi kultúra ismerete elengedhetetlen minden ember számára.

A népmesék, mielőtt elkezdték lejegyezni őket, elválaszthatatlanok voltak a közösségi alkalmaktól. A pedagógusoknak, szülőknek, egyáltalán az egész társdalomnak olykor félre kellene tenni a könyvet, és újra meg kellene tanulni mesélni a meséket – szabadon, élőn, mindig az adott alkalomhoz és hallgatósághoz igazítva azokat. Ehhez azonban ismernünk kell a mesemondás szabályait, a mesei nyelvezetet.

A legkisebb kortól, ha megtanuljuk a meséket értő füllel hallgatni, szimbólumokban gondolkodni, igényünk lesz a történetekre, az olvasásra.

Ha a mesét felszabadítjuk a gyermekműfaj megjelöltsége alól, élő gyakorlattá válhat, hogy felnőttek is idegenkedés nélkül mesét hallgatnak és mondanak egymásnak különféle közösségi terekben.


2017. 04. 25.

HUNRA-tagok előadásai a megyei Pedagógiai Oktatási Központokban az Oktatási Hivatallal együttműködésben 9.

Zalaegerszegi Pedagógiai Oktatási Központ

2017. április 27. (csütörtök) 14.00 óra

Kiss Árpád Általános Iskola
(Balassagyarmat, Bajcsy-Zsilinszky utca 7.)

Írás-olvasás előkészítés, anyanyelvi fejlesztés társasjátékokkal óvodások és kisiskolások részére

Dr. Juhász Valéria - Radics Márta
Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógiai Kar

Az előadók olyan, elsősorban anyanyelvi tudatosságot fejlesztő, írás-olvasás előkészítő társasjátékokat mutatnak be, amelyek megfelelően segítik az óvodások iskolára való felkészülését. Az foglalkozáson  a résztvevők valódi játékélményhez jutnak, hiszen számos játékot ki is lehet próbálni. A műhelymunka során elsősorban nem fejlesztőjátékokról lesz szó, amelyekre gyorsan rá lehet tanulni, hanem sokszor újrajátszható, mindig új élményt, valódi szórakozást nyújtó játékokról, amelyekkel mind a gyerekek, mind a felnőttek szívesen játszanak. Lényeges szempont tehát a játékok kiválasztásánál, hogy a felnőtt sem csupán a gyerek kedvéért játszik, hanem gyakran számára is ugyanolyan kihívást jelentenek a játékok, azaz a felnőtt és a gyerek valódi partnerként vesz részt ezekben a társasjátékokban.

A foglalkozáson a résztvevők pontos képet kapnak arról, hogy az egyes játékokat hogyan tudják használni célzottan egy-egy gyermek speciális fejlesztésére, azaz mely területeket fejleszti elsősorban az adott játék, illetve hogyan vezessünk be, tanítsunk meg egy-egy társasjátékot úgy, hogy az rögtön élményhez juttassa  a gyermekeket.

A foglalkozást óvodapedagógusoknak, tanítóknak, fejlesztőpedagógusoknak, gyógypedagógusoknak ajánljuk. 


2017. 04. 18.

HUNRA-tagok előadásai a megyei Pedagógiai Oktatási Központokban az Oktatási Hivatallal együttműködésben 8.

Győri Pedagógiai Oktatási Központ

2017. április 24. 16.00 – 17.30

Győri Pedagógiai Oktatási Központ
(Tatabánya)

A biblioterápia hatékony alkalmazása a tehetséggondozás, pályaorientáció területén

Sóron Ildikó könyvtáros, biblioterapeuta, a Magyar Irodalomterápiás Társaság elnöke
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

A biblioterápia alkalmazásával 2010 óta foglalkozom. Az ehhez szükséges végzettséget 2009-ben a Pázmány Péter Katolikus Egyetem posztgraduális képzésén szereztem. Az eltelt időszakban 3 egymást követő alkalommal tartottam egy kollégámmal közösen alapvetően a felzárkóztatást segítő, s emellett személyiségfejlesztő céllal 10 alkalomból álló foglalkozás-sorozatot a Bolyai János Műszaki Szakközépiskolában. E foglalkozásokon olyan irodalmi művek feldolgozását végeztük a diákokkal, amelyek segítették őket személyes boldogulásukban, a beszélgetéseken lehetőségük volt egyéni képességeikre rátekinteni, a tapasztaltakból merítkezni és ennek függvényében orientálódni valamely szakterület felé. A csoportban zajló foglalkozásokon fejlődött kommunikációs készségük, vitakészségük, empátiájuk és toleranciájuk. E projectet a MOL Gyermekgyógyító program támogatta. Emellett 3 éve tehetséggondozó jelleggel középiskolásoknak tartok havi rendszerességgel biblioterápiás foglalkozásokat a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárában. A tervezett előadás keretében az itt szerzett tapasztalatokról szeretnék beszámolni a gyakorlati megvalósítás elemeire koncentrálva.


2017. 04. 18.

HUNRA-tagok előadásai a megyei Pedagógiai Oktatási Központokban az Oktatási Hivatallal együttműködésben 7.

Zalaegerszegi Pedagógiai Oktatási Központ

2017. április 24.

Zalaegerszegi Pedagógiai Oktatási Központ
(8900 Zalaegerszeg, Kinizsi u. 74.)

Az olvasástól az élőszóig, avagy az élőszótól a szövegértésig

Kovács Marianna, könyvtárigazgató, gyermekkönyvtáros, mesemondó, a Magyar mesemondó és Szövegfolklór Egyesület elnöke  
Hamvas Béla Városi Könyvtár, Százhalombatta

Vallom, hogy a hagyományok, népi kultúra ismerete elengedhetetlen minden ember számára.

A népmesék, mielőtt elkezdték lejegyezni őket, elválaszthatatlanok voltak a közösségi alkalmaktól. A pedagógusoknak, szülőknek, egyáltalán az egész társdalomnak olykor félre kellene tenni a könyvet, és újra meg kellene tanulni mesélni a meséket – szabadon, élőn, mindig az adott alkalomhoz és hallgatósághoz igazítva azokat. Ehhez azonban ismernünk kell a mesemondás szabályait, a mesei nyelvezetet.

A legkisebb kortól, ha megtanuljuk a meséket értő füllel hallgatni, szimbólumokban gondolkodni, igényünk lesz a történetekre, az olvasásra.

Ha a mesét felszabadítjuk a gyermekműfaj megjelöltsége alól, élő gyakorlattá válhat, hogy felnőttek is idegenkedés nélkül mesét hallgatnak és mondanak egymásnak különféle közösségi terekben.


2017. 04. 18.

HUNRA-tagok előadásai a megyei Pedagógiai Oktatási Központokban az Oktatási Hivatallal együttműködésben 6.

Zalaegerszegi Pedagógiai Oktatási Központ

2017. április 20. 13.55

Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium
(1074 Budapest, Rózsák tere 6-7.)

Az olvasástól az élőszóig, avagy az élőszótól a szövegértésig

Kovács Marianna, könyvtárigazgató, gyermekkönyvtáros, mesemondó, a Magyar mesemondó és Szövegfolklór Egyesület elnöke  
Hamvas Béla Városi Könyvtár, Százhalombatta

Vallom, hogy a hagyományok, népi kultúra ismerete elengedhetetlen minden ember számára.

A népmesék, mielőtt elkezdték lejegyezni őket, elválaszthatatlanok voltak a közösségi alkalmaktól. A pedagógusoknak, szülőknek, egyáltalán az egész társdalomnak olykor félre kellene tenni a könyvet, és újra meg kellene tanulni mesélni a meséket – szabadon, élőn, mindig az adott alkalomhoz és hallgatósághoz igazítva azokat. Ehhez azonban ismernünk kell a mesemondás szabályait, a mesei nyelvezetet.

A legkisebb kortól, ha megtanuljuk a meséket értő füllel hallgatni, szimbólumokban gondolkodni, igényünk lesz a történetekre, az olvasásra.

Ha a mesét felszabadítjuk a gyermekműfaj megjelöltsége alól, élő gyakorlattá válhat, hogy felnőttek is idegenkedés nélkül mesét hallgatnak és mondanak egymásnak különféle közösségi terekben.


HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Dr. Vraukóné Lukács Ilona, elnök
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár
4400 Nyíregyháza, Szabadság tér 2.

Tagfelvétel és tagmegújítás
Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni vagy tagságát szeretné megújítani kérem regisztráljon vagy jelentkezzen be az online tagnyilvántartó rendszerbe!
Olvaso tars LOGO2 kicsi
olvassel logo

BANNER SZIG kicsi
 
KE

Vonalban

Oldalainkat 213 vendég és 0 tag böngészi