2017. 04. 11.

Előadásaink

Kedves Érdeklődő!

Szervezetünk, céljainak megvalósítása érdekében, erőteljesen kíván támaszkodni a pedagógusokra, s mindenki másra, aki a Magyar Olvasástársaság céljaival egyetért, azokkal azonosulni tud. Ám nem csak támaszt keresünk, hanem segítséget is ajánlunk. Ezért is állítottunk össze egy előadás/előadói listát melyet az Oktatási Hivatalon a Megyei Pedagógiai Oktatási Központokhoz is eljuttattunk, de ajánlunk mindenkinek, akik pedagógusok képzésével, továbbképzésével foglalkozik.

Az előadók és témák körét bővítettük, azzal a szándékkal, hogy a 2018-as év költségvetésének tervezésekor már számolhassanak a HUNRA-előadókkal is.

Amennyiben sikerül újabb előadókat megnyerni ügyünknek, mellyel nem titkolt szándékunk a Magyar Olvasástársaság népszerűsítése is, azt honlapunkon feltüntetjük.

Abban az esetben, ha ajánlott előadóink közül választanak, tisztelettel kérjük, hogy a programban, az előadó neve mellett tüntessék fel, hogy a Magyar Olvasástársaságot, a HUNRA-t képviselik!

Kérem, a megadott elérhetőségeken keressék közvetlenül előadóinkat!


Olvasás és lelki egészség

Dr. Béres Judit egyetemi adjunktus, biblioterápia szakfelelős
Pécsi Tudományegyetem KPVK Kultúra-, Könyvtár- és Társadalomtudományi Intézet
Előadás időtartama: 3 óra (1,5 – 1,5 óra, egy szünettel)

Az olvasás egyike azon kreatív tevékenységeknek, amelyek magasabban szervezetté teszik az emberi személyiséget, vagyis egyszerre tölt be lelki zavarokat megelőző, egészségvédelmi és fejlesztő funkciót. Olvasmányaink azzal nyújthatnak segítséget szellemi-lelki jóllétünk megtalálásához és védelméhez, hogy támpontokat adnak érzéseink azonosításához, a viselkedésünkre való rálátáshoz, önmagunk és a világ jobb megismeréséhez és megértéséhez.

Az előadásban bemutatott konkrét példák, jó gyakorlatok egy-egy lehetséges, bevált megközelítést képviselnek az olvasásnépszerűsítés, olvasásfejlesztés és az irodalomterápia rendkívül gazdag, változatos, folyamatosan alakuló terepén. A fókuszban – mindegy, hogy a kisgyermek olvasóvá neveléséről, a kritikai gondolkodásról, az élő könyvtárról vagy irodalomterápiás csoportokról van-e szó – végső soron mindig az olvasás kontextusában születő önismereti és társas élmény, illetve az ennek hatására létrejövő személyiségfejlődés és életminőség-változás áll.

Előadást az alábbi napokon tud vállalni: általában: kedd, szerda

Elérhetőségek:Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
 +36 30 654 2910


A PISA-sokk és ami mögötte van

Dr. Gombos Péter egyetemi docens
Kaposvári Egyetem
Előadás időtartama: 45-60 perc

Az előadás bemutat egyfajta helyzetképet, amely a különböző nemzetközi mérések (PISA, PIRLS, TIMMS) alapján rajzolódik ki a hazai köznevelésben. Az adatok alapján megmutatjuk a lehetséges gyengeségeket, azokat a pontokat, ahol leginkább változtatni lehetne, kellene. Külön kitérünk a pedagógusok munkájára, a fejlesztés (fejlődés) lehetőségeire. Arra, hogy miért és hogyan kellene olvasási stratégiákat tanítani, és arra is, hogy mi a szerepe a metakogníciónak a szövegértés folyamatában.

Előadást az alábbi napokon tud vállalni: általában: kedd, szerda, péntek (Március utolsó hetében más elfoglaltság miatt nem.)

Elérhetőségek:Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
+36 30 9392276


„Mesék az elfogadásról” (Kortárs gyermekkönyvek szerepe az inkluzív nevelésben)

Dr. Jenei Teréz főiskolai tanár
Nyíregyházi Egyetem Tanítóképző Intézet
Az előadás időtartama: 2 óra (2x45 perc)

Az érvényben lévő magyar jogszabályok szerint a sajátos nevelési igényű tanulók felvételt nyerhetnek minden olyan közoktatási intézménybe, amely integrált oktatást végző létesítménynek minősül. Az inklúzió működőképességéhez elengedhetetlenek bizonyos infrastrukturális és személyi feltételek, valamint a befogadó attitűd, az elfogadó környezet kialakítása. A sikeres inklúzió nemcsak a pedagógusok részéről kíván teljes és fenntartás nélküli elfogadást, hanem a gyerekek, a csoport, az osztály részéről is. Ugyanakkor elengedhetetlen a sajátos nevelési igényű tanulók frusztrációjának kezelése is.

Ebben az összetett nevelési feladatban jelentős szerepük van a céltudatosan megválasztott gyermekolvasmányoknak, mivel a történetek direkt vagy indirekt módon a pedagógiai befolyásolás eszközei. A fikciós narratívák a problémák megoldásához mintákat közvetítenek, és a hőssel való azonosulásnak trauma-feldolgozó szerepe is lehet. Az előadás olyan kortárs gyermekkönyvekre kívánja felhívni a figyelmet, amelyek segíthetnek abban, hogy a gyerekek nyitottan, előítéletek nélkül forduljanak mások felé, és ami nem kevésbé fontos: képesek legyenek saját másságuk elfogadására.

Előadást az alábbi napokon tud vállalni: kedd, szerda

Elérhetőségek:Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
+ 36 30 8622760


Írás-olvasás előkészítés, anyanyelvi fejlesztés társasjátékokkal óvodások és kisiskolások részére

Dr. Juhász Valéria - Radics Márta
Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógiai Kar (mindkettő)
Előadás időtartama: Interaktív előadás, minimum 2 óra

Az előadók olyan, elsősorban anyanyelvi tudatosságot fejlesztő, írás-olvasás előkészítő társasjátékokat mutatnak be, amelyek megfelelően segítik az óvodások iskolára való felkészülését. Az foglalkozáson a résztvevők valódi játékélményhez jutnak, hiszen számos játékot ki is lehet próbálni. A műhelymunka során elsősorban nem fejlesztőjátékokról lesz szó, amelyekre gyorsan rá lehet tanulni, hanem sokszor újrajátszható, mindig új élményt, valódi szórakozást nyújtó játékokról, amelyekkel mind a gyerekek, mind a felnőttek szívesen játszanak. Lényeges szempont tehát a játékok kiválasztásánál, hogy a felnőtt sem csupán a gyerek kedvéért játszik, hanem gyakran számára is ugyanolyan kihívást jelentenek a játékok, azaz a felnőtt és a gyerek valódi partnerként vesz részt ezekben a társasjátékokban.

A foglalkozáson a résztvevők pontos képet kapnak arról, hogy az egyes játékokat hogyan tudják használni célzottan egy-egy gyermek speciális fejlesztésére, azaz mely területeket fejleszti elsősorban az adott játék, illetve hogyan vezessünk be, tanítsunk meg egy-egy társasjátékot úgy, hogy az rögtön élményhez juttassa a gyermekeket.

A foglalkozást óvodapedagógusoknak, tanítóknak, fejlesztőpedagógusoknak, gyógypedagógusoknak ajánljuk.

Előadást az alábbi napokon tud vállalni: egyéni megbeszélés függvénye hétfőtől péntekig

Elérhetőség:Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.


Az olvasástól az élőszóig, avagy az élőszótól a szövegértésig

Kovács Marianna, könyvtárigazgató, gyermekkönyvtáros, mesemondó, a Magyar mesemondó és Szövegfolklór Egyesület elnöke
Hamvas Béla Városi Könyvtár, Százhalombatta
Előadás időtartama: 40 perc

Vallom, hogy a hagyományok, népi kultúra ismerete elengedhetetlen minden ember számára.

A népmesék, mielőtt elkezdték lejegyezni őket, elválaszthatatlanok voltak a közösségi alkalmaktól. A pedagógusoknak, szülőknek, egyáltalán az egész társdalomnak olykor félre kellene tenni a könyvet, és újra meg kellene tanulni mesélni a meséket – szabadon, élőn, mindig az adott alkalomhoz és hallgatósághoz igazítva azokat. Ehhez azonban ismernünk kell a mesemondás szabályait, a mesei nyelvezetet.

A legkisebb kortól, ha megtanuljuk a meséket értő füllel hallgatni, szimbólumokban gondolkodni, igényünk lesz a történetekre, az olvasásra.

Ha a mesét felszabadítjuk a gyermekműfaj megjelöltsége alól, élő gyakorlattá válhat, hogy felnőttek is idegenkedés nélkül mesét hallgatnak és mondanak egymásnak különféle közösségi terekben.

Előadást az alábbi napokon tud vállalni: egyéni megbeszélés függvénye hétfőtől péntekig

Elérhetőségek:Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
 +36 20 5771177


A médiaműveltségi és médiatudatossági foglakozások az iskolában

Márföldi István C. Docens
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár, Nyíregyházi Egyetem
Az előadás időtartama: 2 óra (2x45 perc)

Az Y generáció tagjai a digitális univerzumban születtek. Természetes számukra a kommunikációs eszközök léte és használata. Fontos azonban, hogy az előnyök kihasználása mellett, tisztában legyenek a médiahasználati kockázatokkal, veszélyekkel, a tudatos és biztonságos médiahasználat feltételeivel. Okos eszközökkel olyan közös munkába kapcsolhatjuk be őket, amely során bemutatjuk az online életforma hatását a személyiségfejlődésére, a társas kapcsolatokra és a tanulásra. A foglakozás abban segít, hogy a gyerekek képesek legyenek a propagandaanyagok, a véleménycikkek és a kamuhírek elválasztására a valós hírektől. Ma már az online közösségi életüket döntően az Instagramon és a Snapchaten élik, de nem észlelik, hogy az általuk megnézett és megosztott mémek, videók ugyanúgy egy hamis képet mutatnak világunkról, mint a facebook. 

Az előadáson egy olyan tananyagot és munkamódszert mutatok be, ami interaktív módon segít a diákoknak abban, hogy megtanulják csoportosítani az információkat. Megkülönböztetni a híreket a véleménytől, a szórakoztató tartalmaktól, a reklámtól, a propaganda videóktól. A foglakozásokon a kreatív tartalom előállításra koncentrálunk, a diákoknak dönteniük kell, melyik hírnek nagyobb a hírértéke, majd több hírből kell kiválasztani az öt legérdekesebb hírt, illetve a vezér sztorit. Az utolsó foglalkozáson az a feladata a diákoknak, hogy gyűjtsenek információt a minőségi tájékoztatáshoz. Gyakorolják milyen egy tényszerű és korrekt beszámoló (például az a 140 karakter, amit ki tehetnek a Twitterre), kikhez fordulhatnak további hiteles információért. Része a képzésnek a közösségi oldal profiljának tudatos elkészítése, hírek megosztása, hozzászólások készítése, a szemléletformálás az interneten, rendezvények, kampányok szervezése és lebonyolítása hálózaton. A képzés segítséget nyújt az iskolai honlap, illetve facebook oldal a szerkesztéshez.

Előadást az alábbi napokon tud vállalni: egyéni megbeszélés függvénye hétfőtől péntekig

Az előadó elérhetőségei: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Tel: 70-9458331


Az olvasáskultúra alakulása a virtuális térben

Dr. Nagy Balázs adjunktus
Nyíregyházi Egyetem Tanítóképző Intézet
Az előadás időtartama: 2 óra (2x45 perc)
 
Napjainkban olyan új fogalmak jelentek meg, és váltak a mindennapok részévé, – online regény, interaktív vers, blogművészet, sms-költészet – melyek az irodalom fő tényezőinek mindegyikére hatással vannak. Befolyásolják az alkotás folyamatát, a befogadó viszonyulását, s magát a középpontban álló irodalmi művet is azáltal, hogy új közlésmódok, új szövegtípusok jönnek létre, s évszázados, évezredes hagyományok alakulnak át. A számítógépnek, mint a kulturális és esztétikai megnyilatkozás eszközének elterjedése és radikális fejlődése olyan változást hozott a kulturális elmélet paradigmáiban, amelyet még nem elemeztünk ki teljes egészében.

Az előadás egy rövid elméleti bevezetőben rámutat, hogyan alakulnak át a „szövegek”, hogyan módosul a befogadói szerep, s hogyan alakítja át a megváltozott kommunikációs térben az új médiumra jellemző írásmód a szerzői pozíciót. Ezt követően néhány meghatározó jelenséget számba véve arra próbál választ adni, hogy a digitális közeg új alkotásai mennyiben hoznak tartalmi megújulást a nagy hagyományokra visszatekintő hagyományos műfajokkal szemben. Az előadás érinti a slampoetry szövegeit, kitér a Facebook-irodalomra, a fanfiction jelenségkörére, és bemutat néhány helymeghatározáson alapuló irodalmi projektet is, melyek fokozott mértékben igénylik a befogadó interaktivitását.

Előadást az alábbi napokon tud vállalni: kedd, csütörtök

Elérhetőségek: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
+ 36 20 4920790


Tanulás, kulcs a felemelkedéshez

Oláh Róbert Középiskolai Koordinátor/Mentor
Nyíregyházi Evangélikus Roma Szakkollégium
Az előadás időtartama: 2 óra (2x45 perc)
 
Vitathatatlan, hogy az iskola, a tanulás a társadalmi ranglétrán való pozitív irányú elmozdulás leghatékonyabb eszköze. A hátrányos helyzetű fiatalok esetében olyan hátránykompenzáló programokra van szükség, amelyek csökkentik a diákok lemorzsolódását és növelik továbbtanulási esélyeiket. A továbbtanulás, a diploma megszerzése a roma, szociokulturális hátrányokkal küzdő fiatalok számára is reális célkitűzés lehet a társadalmi felemelkedés, a jobb életminőség reményében, ha felismerik a magukban hordozott tehetséget, képességet és kellő motivációval erőfeszítéseket tesznek az eredményes önérvényesítés érdekében. Mentorálás révén a hátrányos helyzetű roma fiatalok felismerik, melyek azok az elemei saját sikerességüknek, amelyek tőlük függnek. Segítséggel a fiatalok fel- és megismerik a környezetükben rejlő lehetőségeket, ugyanakkor a környezet velük szemben támasztott igényeit is.

Az előadás során saját életutamon keresztül mutatom be, hogy milyen akadályokat kell leküzdenie egy hátrányos helyzetű roma fiatalnak a diploma megszerzéséig. Ezen keresztül választ kaphat a hallgatóság arra a kérdésre, hogy hogyan, milyen eszközökkel lehet felébreszteni a továbbtanulás iránti belső igényt a fiatalokban. Továbbá az eddigi tapasztalatok és eredmények bemutatásán keresztül szemléltetem a mentorálás hasznosságát.

Előadást az alábbi napokon tud vállalni: egyéni megbeszélés függvénye hétfőtől péntekig

Elérhetőség: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
0630/6291747


Az olvasásfejlesztés nemzetközi és hazai tapasztalatai

Péterfi Rita könyvtáros, szociológus
Pest Megyei Könyvtár
Előadás időtartama: 60-90 perc

A nemzetközi tapasztalatokról. Az olvasás-szövegértés vizsgálatok (PISA, PIRLS) ráirányították a figyelmet az iskolákban, könyvtárakban folyó olvasásfejlesztő programokra. Előadásomban olyan, a világ nyugati és keleti országaiban már jól bevált tevékenységeket mutatok be, amelyek segítségével fejleszthető az alsó és középfokú intézményekben tanulók, valamint a felnőttek olvasási készsége. Szó esik a family literacy-ről (Nagy-Britannia), a csoda összetevőiről (Finnország), valamint hogy milyen kimutatható hatása van az olvasásnak az élet egyéb területeire. Néhány példa az ismertetésre kerülő módszerekből: meseóra (Németország), padkönyv (Svédország), a házi feladat elkészítését segítő tanfolyamok szülők számára (Japán), az esszéírás és az olvasás összefüggései (Dél-Korea).

A hazai tapasztalatokról. Bemutatásra kerül, hogy miként lehet megszervezni az "olvasás hetét" iskolai környezetben: a papírszínházas foglalkozásoktól az olvasás fáján át a digitális feladatokig. Végezetül áttekintjük, hogy a kötelező olvasmányok mellett mit olvasnak a gyerekek saját örömükre.

Előadást az alábbi napokon tud vállalni: egyéni megbeszélés függvénye hétfőtől péntekig

Elérhetőségek: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
+ 36 20 5441539


Játék a könyvtárban – könyvtárpedagógiai módszerek iskolai és kistelepülési könyvtárakban

Pivnyikné Filep Anita, magyar nyelv és irodalom szakos tanár, könyvtáros, könyvtárpedagógia-tanár
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár
Az előadás időtartama: 2 óra (2x45 perc)

A XXI. század információs társadalma magasabb szintű gondolkodási műveletekben való jártasságot vár el a jövő nemzedékétől, mely jártasságok kialakítása a család és az iskola közös feladata. A diákoknak olyan ismereteket kell szerezniük – építve a már meglévő jártasságokra, képességekre -, mellyel megtanulják, hogyan kell az információt megszerezni, rendszerezni, s mindezt megfelelő módon felhasználni, tehát az információs műveltségüket fejleszteni. Csak az információs műveltség megfelelő szintjén álló diák képes kritikusan és hozzáértően értékelni az információkat.

Ez egy rendkívül összetett, hosszú távú feladat, melynek eléréséhez a könyvtár, annak eszközei, szolgáltatásai, valamint a könyvtár-pedagógia módszerei nélkülözhetetlenek. A célok eléréséhez a könyvtárpedagógus olyan aktuális témákat igyekszik felvetni, olyan feladatok elé állítja a diákokat a könyvtárhasználati órákon, foglalkozásokon, melyek motiválják őket és hatékonyabbá, szórakoztatóbbá teszik a tanulást. A könyvtárhasználati órákon a tanulók olyan ismereteket szerezhetnek, olyan jártasságokra tehetnek szert, melyek birtokában magabiztosan tájékozódnak a különböző információhordozók, nyomtatott és elektronikus dokumentumok világában, s alkalmazzák későbbi tanulmányaik, munkájuk során.

Előadást az alábbi napokon tud vállalni: egyéni megbeszélés függvénye hétfőtől péntekig

Elérhetőség: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
+36 70/436-0715


A biblioterápia hatékony alkalmazása a tehetséggondozás, pályaorientáció területén

Sóron Ildikó könyvtáros, biblioterapeuta, a Magyar Irodalomterápiás Társaság elnöke
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
Előadás időtartama: 90 perc

A biblioterápia alkalmazásával 2010 óta foglalkozom. Az ehhez szükséges végzettséget 2009-ben a Pázmány Péter Katolikus Egyetem posztgraduális képzésén szereztem. Az eltelt időszakban 3 egymást követő alkalommal tartottam egy kollégámmal közösen alapvetően a felzárkóztatást segítő, s emellett személyiségfejlesztő céllal 10 alkalomból álló foglalkozás-sorozatot a Bolyai János Műszaki Szakközépiskolában. E foglalkozásokon olyan irodalmi művek feldolgozását végeztük a diákokkal, amelyek segítették őket személyes boldogulásukban, a beszélgetéseken lehetőségük volt egyéni képességeikre rátekinteni, a tapasztaltakból merítkezni és ennek függvényében orientálódni valamely szakterület felé. A csoportban zajló foglalkozásokon fejlődött kommunikációs készségük, vitakészségük, empátiájuk és toleranciájuk. E projectet a MOL Gyermekgyógyító program támogatta. Emellett 30 éve tehetséggondozó jelleggel középiskolásoknak tartok havi rendszerességgel biblioterápiás foglalkozásokat a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárában. A tervezett előadás keretében az itt szerzett tapasztalatokról szeretnék beszámolni a gyakorlati megvalósítás elemeire koncentrálva.

Előadást az alábbi napokon tud vállalni: hétfő, szerda

Elérhetőségek: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
+ 36 30 5942485


Az elveszett talentum megtalálása: egy szövegértést fejlesztő program bemutatása

Dr. Szinger Veronika főiskolai docens, vagy Dr. Szabó Ildikó főiskolai docens
Előadó munkahelye: Pallasz Athéné Tudományegyetem Pedagógusképző Kar
Előadás időtartama: 60-90 perc (igénytől függően)

Az ún. „TALENTUM” projekt keretében az előadók 24 órás, szövegértést fejlesztő programot dolgoztak ki eredetileg elsőéves főiskolai hallgatók számára, melynek elsődleges célja az olvasott szöveg értésén keresztül a tanulás hatékonyságának és eredményességének növelése. A fejlesztő tréning elméleti alapja az a közel tíz éve végzett nemzetközi projektmunka, amelyben az előadók kutatóként és trénerként vesznek részt, és amelynek egyik eredménye az össztantárgyi olvasásfejlesztést célul kitűző BaCuLit tanár-továbbképzési program. Az előadás az elméleti koncepción túl, azt a gyakorlati munkát mutatja be, amely a papíralapú és digitális írásbeliségre is építve, a különböző olvasási és tanulási stratégiák, kooperatív tanulásszervezési módszerek alkalmazásával alkotta meg a tréning egyes elemeit.

A hét azon napja/napjai, melyeken az előadást vállalni tudja az előadó: Megegyezés szerint.

Az előadó elérhetőségei:
Szinger Veronika
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szabó Ildikó
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.


HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Dr. Vraukóné Lukács Ilona, elnök
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár
4400 Nyíregyháza, Szabadság tér 2.

Tagfelvétel és tagmegújítás
Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni vagy tagságát szeretné megújítani kérem regisztráljon vagy jelentkezzen be az online tagnyilvántartó rendszerbe!
Olvaso tars LOGO2 kicsi
olvassel logo

BANNER SZIG kicsi
 
KE

Vonalban

Oldalainkat 523 vendég és 0 tag böngészi