2010. 12. 05.

Család – mesék – minták – műveltség

 „Nemzetek pusztulását
 soha nem fizikai sorvadás,
hanem mindig kulturális, 
kollektív felejtés idézi elő.”
Jan Assmann
 
 
A forrásvidékről
 
Nem írunk visszatekintő krónikát, de kikerülhetetlen kötelességünknek, hogy az eseménytörténetről legalább töredékesen megemlékezzünk. Néhány kiváló mesemondó – Berecz András, Fábián Éva (a Kalajmajka, az Egyszólam együttesek énekese), Kóka Rozália – sokunk figyelmét már évtizedek óta felhívták meséink újraélesztésének esélyére. Ünnepi alkalmak során ámulva, derűvel és némi tagadhatatlan sóvárgással hallgattuk őket: igen, valahogy így kellene nekünk is esténként gyermekeinket, unokáinkat az álmok útjára elengednünk, ezt lenne jó megtanulnunk és továbbadnunk!

2010. 11. 28.

Hogyan és mit olvasunk?

A legutolsó PISA-felmérés eredményét 2010. december 7-én hozzák nyilvánosságra (az adatokat igyekszünk azonnal közzétenni), addig is a Magyar Nemzet egy friss írását ajánljuk az érdeklődők figyelmébe:
http://www.mno.hu/portal/750466


2010. 09. 17.

Trendi vagy nem az olvasás?

A Könyves.blog összeállításában több szakember fejti ki a véleményét arról, hogy mi  a helyzet Magyarországon olvasás-ügyben. Érdekes, hogy a cikk kommentelői optimistábbak, mint a megkérdezett kutatók, intézményvezetők...
A részletekről itt olvashatnak:
http://konyves.blog.hu/2010/09/09/nem_trendi_az_olvasas

2010. 09. 13.

Kathryn I. Matthew – Felvégi Emese :: Az olvasástanítás és a szövegértés-fejlesztés trendjei külföldön

Kinek a dolga az élethosszig tartó tanulást lehetővé tevő írás, olvasás, kritikus gondolkodás tanítása és fejlesztése? Evidensnek tűnik a válasz: ebben a feladatban az író, olvasó, kommunikáló egyén életkorától függően változó szerepet játszik a család, az iskola, a munkahely, a közösség. A szerzők a közoktatás különböző szintjeire, résztvevőire háruló olvasástanítás néhány trendjéről adnak számot oktatási minisztériumok, nemzetközi szervezetek, összehasonlító teljesítménymérések, külföldi tanárképző főiskolák és egyetemek, szakmai, pedagógiai szervezetek kiadványainak a segítségével.

Olvasás, szövegértés, műveltség?

A hagyományosan olvasás szóval jelölt alapképességet a nemzetközi szakirodalom a magyar szó jelentését kitágító, az írást, olvasást, kommunikációt és kritikus gondolkodást magában foglaló literacy vagy reading literacy elnevezéssel illeti. A literacy szó alapvetően műveltséget, olvasottságot vagy íráskészséget jelent, a magyar nyelvű szakirodalomban az előzőeken kívül még olvasásként, olvasásértésként, szövegértésként vagy írásbeliségként szerepel. A reading, olvasás szó kiemelése a matematikai, természettudományi, informatikai, vizuális és egyéb műveltségterületektől való megkülönböztetés okán válik fon­tossá. A szerzők véleménye szerint az olvasás-, szövegértés szavak túlságosan közel állnak a reading comprehension szókapcsolat magyar jelentéséhez, amely csupán az olvasás műveleti szintjét jelöli.

E tanulmányban a számunkra átfogóbb, univerzálisabb olvasás szót olvasni, írni, kommunikálni tudás jelentéssel használjuk a literacy szó megfelelőjeként. Célunk az olvasás szó definícióinak vizsgálata, illetve annak visszafejtése, hogy mit árulnak el a nemzetközi szervezetek és összehasonlító tanulóiteljesítmény-mérések az olvasásfelfogás trendjeiről, milyen üzenetet küldenek az anyanyelv-pedagógia és olvasástanítás, -fejlesztés számára. Tanulmányunk második felében a külföldi tanárképző főiskolák és egyetemek, a szaksajtó, szakmai, pedagógiai szervezetek kiadványai segítségével számolunk be arról, hogyan próbálnak a különböző országok közoktatási rendszerei lépést tartani a nemzetközi szervezetek sugallta olvasásfelfogással egy információs technológiai, integrációs és elszámoltathatósági kihívásokkal, multikulturális és globalizációs kérdésekkel teli korban.


2010. 02. 11.

Cikkajánló: olvasás és olvasástanítás

Róna Judit – Imre Angéla: Felnőttek hangos olvasása az életkor, a nem és a foglalkozás függvényében. In: Alkalmazott Nyelvtudomány, 2009. 9. évf. 1–2. sz. 85–95. p.
 
Szakközépiskolás tanulók olvasásistratégia-használatának felmérése a MARSI kérdőívvel. In: Magyar Pedagógia, 2009. 110. évf. 3. sz. 287–313. p.
 
Novák Gábor: Olvasni tudni kell! És olvasni tanítani?: beszélgetés Csépe Valériával. In: Köznevelés, 2010. 66. évf. 5. sz. 18–19. p.

2010. 01. 14.

Internet és olvasás

Mi az olvasás funkciója? Ellensége a web a könyvtárnak s általában az olvasásnak?
Többek között ezekről a kérdésekről írt Kámán Veronika az iNapló oldalán „A jelen forradalma: olvasás a weben” címmel. 
A cikk elérhető itt:
http://krono.inaplo.hu/index.php/inter/weblibrary/816-a-jelen-forradalma-olvasas-a-weben


2009. 12. 10.

Könyvajánló: Olvasni jó!

„Tizenegy esztendő alatt felvetett gondolatokat, kérdéseket, válaszokat, felmérések eredményeit és megoldásjavaslatokat gyűjtöttünk  össze ebbe a kötetbe, azzal a szándékkal, amely hajdan a folyóiratot is létrehozta: segíteni a gyereket, a szülőt, a gyerekekkel foglalkozó szakembereket. Az érvek és bizonyítások mellett (olvasni hasznos, fontos stb.), egy közérzet kiterjesztése volt a cél, amelyet természetes egyszerűséggel kellene megfogalmazni, csak ennyit mondva: olvasni jó!” – írja  előszavában a szerkesztő. Tematikus válogatás a Fordulópont című folyóiratban korábban megjelent cikkekből, 13 ismert szerző tollából.
Tanulmányok az olvasás fontosságáról. Szerk. Szávai Ilona. Bp.: Pont Kiadó, 2009. 111 p. 

2009. 12. 08.

Cikkajánló: Az olvasás forradalmai

Érdekes, történeti megközelítésen alapuló írásában Kámán Veronika a jelen állapotot is leírja röviden – az olvasási szokások és még inkább az olvasott szövegek jellegének változására koncentrálva. (Forrás: Irodalom – Internet – Napló)
http://krono.inaplo.hu/index.php/inter/weblibrary/783-az-olvasasi-szokasok-megvaltozasarol

2009. 11. 22.

Cikkajánlók: az olvasásáról és Benedek Elekről

• G. Gődény Andrea: Tankönyv és olvasásfejlesztés. In: Könyv és Nevelés. 2009. 11. évf. 3. sz. 54–63. p.
• Jáki László: Nagyapó levelei. Benedek Elek szerkesztői üzenetei a Cimborában. In: Könyv és nevelés. 2009. 11. évf. 3. sz. 64–71. p.
• Kalocsai Varga Éva: Az olvasás megszerettetése mint a hátrányos helyzet leküzdésének utolsó esélye. In: Könyv és Nevelés. 2009. 11. évf. 3. sz. (EKeN) 
• Lőwey Lilla: A nagy székely mesemondó, Benedek Elek. In: Könyv és Nevelés. 2009. 11. évf. 3. sz. (EKnN)
 Nagy Attila: Benedek Elek időszerűsége. In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2009. 18. évf. 11. szám 3–9. p.
• Steklács János: Az olvasástanításról jövőidőben, feltételes módban. In: Könyv és Nevelés. 2009. 11. évf. 3. sz. 13–22. p.
• Merényi Hajnalka: Benedek Elek és a Cimbora. In: Magyartanítás. 2009. 50. évf. 5. sz. 2–6. p.
 

2009. 11. 16.

Könyv az olvasáskultúra fejlesztéséről

Az olvasáskultúra fejlesztése (Koncepciók, programok, kampányok) címmel jelent meg a Könyvtári Intézet EuroTéka sorozatának legújabb füzete. A téma aktualitását tökéletesen feleslegesnek ítéljük taglalni. (Lásd, például a PISA-kutatások eredményeit!) Az első tematikus egység egy nemzetközi szemlét tartalmaz, melyből a finnországi, nagy-britanniai, svédországi, norvégiai, osztrák és német példaszerű kezdeményezések sorát ismerheti meg az érdeklődő. Rövid, de annál hangsúlyosabb írásból lehet a hazai Márai-program beindulásának idején felfedezni ennek a kezdeményezésnek előképeit, mai gyakorlatát, az élő „skandináv modellt”.
A harmadik fejezetben részletes körkép található hazai olvasáskultúránk – kiemelten a gyerekek és középiskolások körében készült legutóbbi vizsgálati adatok alapján vázolható – állapotáról. (Nyomatékkal ugyancsak szó esik a számítógéphasználati szokásokról.) Két egymással összefüggő írás foglalkozik a könyvtárosok és az olvasók számára készült interaktív könyvtári portálok jelentőségéről. Végül a zárófejezet kifejezetten a gyerekek, a fiatalok számára készült internetes tartalomszolgáltatás jelentőségét, illetve azok egy konkrét csoportját ajánlja a tettrekész könyvtárosok, pedagógusok és szülők figyelmébe. A könyvecske közvetlenül megrendelhető a Könyvtári Intézet honlapjáról:
http://www.ki.oszk.hu
 

2009. 10. 04.

Cikkajánló: Tanácsok olvasási szokások méréséhez

Máté Lászlóné: Mit olvasnak tanítványaink, kis olvasóink? : tanácsok az olvasói szokásokat felmérő kérdőíves vizsgálat lebonyolításához. In: Korszerű könyvtár : finanszírozás, gyarapítás, menedzsment. Szerk. Sándor Csilla. Bp. : RAABE, 2005–. Könyvtár és használója F 3.4; p. 1–14.

2009. 09. 16.

Cikkajánló: Mit és mennyit olvasnak a középiskolások

Érdekes, tanulságos tényekről írt cikket a címben említett témában Magyarné Fazekas Ágnes a KKK legutóbbi számában.
A tanulmány adatai:
Magyarné Fazekas Ágnes: Az olvasás szerepe a középiskolások mindennapjaiban.
In: Könyv Könyvtár Könyvtáros, 2009. 18. évf. 8. sz. 27–34. p.
 

2009. 07. 23.

Cikkajánló: A Gutenberg-galaxis megmentéséről

Kapuvári Zsuzsa – Pobori Ágnes:

Mentsük meg a Gutenberg Galaxist! Avagy rá lehet e bírni a mai tizenévest az olvasásra.

In: Könyv Könyvtár Könyvtáros, 2009. 18.évf. 7.sz. 28–32. p.


2009. 06. 23.

EU-tanulmány a gyenge olvasókról

Új perspektívát nyitó EU-tanulmány jelent meg a gyenge olvasókról és az őket támogató rendszerről. A kutatási eredményeit most közzé tevő, hat ország kutatóit tömörítő PROREAD munkacsoport magyar kutatásvezetője Csépe Valéria.

2009. 06. 23.

Cikkajánló: olvasástanítás, olvasásproblémák, megoldások

A Tanítás-Tanulás című folyóiratban jelent meg  Steklács János rovatában „Olvasás, olvasástanítás, problémák és megoldások a nagyvilágban és itthon” címmel a cikksorozat 10. része. Az írás a lap a 16-17. oldalán olvasható.

További cikkeink...

  1. Olvasás